Въпреки известните затруднения, отчетени през последната година, последният публикуван обзор на Министерство на земеделието и храните за състоянието и перспективите пред българския износ на аграрни стоки очертава окуражаваща картина.


Макар че дълговата криза притисна европейците и ограничи вноса на повечето ни партньори от Стария континент през 2012 г., търговското ни салдо за първите единадесет месеца на годината остава положително – с други думи, експортът надвишава вноса. Така позитивната тенденция от последните четири години остава, общо взето, ненарушена.


Нещо повече – българските земеделци успяват да се наложат все по-убедително на пазарите в Близкия изток, където неблагоприятните климатични условия предполагат нуждата от внос на редица култури. Подобна диверсификация е изключително полезна в случай на задълбочване на европейската криза, коментират експерти на Фермер.бг и напомнят, че износители от целия свят и от всички икономически сектори се опитват да спечелят клиенти от трети страни, за да се предпазят от евентуален спад на търсенето на Стария континент.


Навлизането на нови пазари е особено ключово за българските производители, като се има предвид, че сме изключително зависими от продажбите си към Европа. За периода януари 2009 г. – ноември 2012 г., търговията с ЕС формира около 74 – 77% от аграрния стокообмен на страната, или 72 – 74% от износа на земеделски стоки и 75 - 83% от вноса. На този фон е успокоително, че продажбите на аграрни стоки към страните от Арабската лига набъбват с убедително темпо, като достигат 10.8% от общия селскостопански износ на страната за първите 11 месеца на 2012г.


При износа си на селскостопанска продукция, България разчита най-вече на три основни групи продукти – зърнени и маслодайни култури, тютюн и тютюневи изделия, заключава в доклада си МЗХ. Следва износът на меса, растителни мазнини, тестени продукти, мляко и млечни продукти, напитки, основно вина и други.


Добра новина е, и че родните производители не пропиляват шансовете си и се възползват от схемите на ЕС за промоционални програми за земеделски продукти, като броят на представените проекти са увеличава.

В периода 2008 – 2012 г. е одобрено европейско финансиране на девет промоционални програми с българско участие на обща стойност над 32 млн. евро, Обект на промоция са млечни продукти (бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко), вина със защитени наименования, преработени плодове и зеленчуци и пресни череши. Тези програми обхващат териториите на 15 държави в Европа, Северна и Южна Америка, Азия и Австралия. Резултатите от прилагането им са обнадеждаващи и се очаква то да допринесе за по-нататъшно подобряване достъпа на българските селскостопански продукти до външни пазари, коментират от МЗХ.

Въпреки спадът през 2012 г., търговият излишък остава сравнително висок.


През последните няколко години аграрният сектор формира около 16% от общия износ, 10% от общия внос и 13% от общия външнотърговски стокообмен на страната.


За периода 2009 - 2011 г. се наблюдава тенденция на нарастване на традиционно положителното търговско салдо в аграрната търговия на България, като темпът на увеличение на износа на земеделски стоки надхвърля този на вноса.


През 2011 г. износът на селскостопански стоки нараства с 32% спрямо предходната година, а вносът– с 24%. В резултат, положителното търговско салдо в аграрната търговия скача с около 54% спрямо 2010 г., като достига близо $1.5 млрд. В сравнение с 2009 г., увеличението на аграрния износ е с 64%, а салдото нараства около 3,8 пъти.


През 2012 г. обаче картината се влошава, като износът пада със 7%, а вносът – с 3.3 на сто за първите 11 месеца на годината. Така търговския ни излишък се топи с 14.9%, но въпреки това остава сравнително висок – $1.156 млн. Резултатът надхвърля с 23% положителното салдо за цялата 2010 г. и с малко над 200% салдото за 2009 г.

От изнесените през 2009 – ноември 2012 г. селскостопански стоки, най-значителен дял държат зърнените култури, главно пшеница, царевица, ечемик – около 18 – 25%, следвани от маслодайните култури, главно слънчоглед и рапица, с около 18 – 24% и тютюн и тютюневи изделия – с около 9 – 14%.

Основен търговски партньор на българското селскосто стопанство остават страните от Европейския съюз, където успяхме да постигнем ръст на износа от 67.5% за 2009-2011 г., спрямо по-скромното увеличение на вноса от 39 на сто. Така през 2011 г. излишъкът ни достигна $855.6 млн., над четири пъти повече спрямо 2009 г.
 

През първите 11 месеца на 2012 г. обаче този бум се укротява, като експортът ни намалява, а импортът остава като цяло стабилен. Така положителното салдо се понижава до $526.3 млн.
 

Водещо място в износа на селскостопански стоки за ЕС заемат зърнените и маслодайните култури - основно пшеница, царевица, ечемик, слънчоглед и рапица.

През 2011 г. на европейския пазар са реализирани зърнени и маслодайни култури на обща стойност близо $1.7 млрд., което представлява увеличение с 60.6% спрямо предходната година и над два пъти спрямо 2009 г. През единадесетте месеца на 2012 г. износът на зърнени култури за ЕС продължава да нараства, достигайки $807.7 млн. – със 7,2% повече, сравнено със същия период на предходната година. Същевременно, стойността на пратките от маслодайни култури намалява с 32.7% до $548 млн.
 

Сравнително голям е и износът за ЕС на меса, захарни изделия, мазнини имасла, тютюн и тютюневи изделия, млечни продукти, тестени изделия, вина и др. При повечето от тези продукти се наблюдава постепенно увеличение на стойността на продукцията, реализирана в ЕС от 2009 до 2011 г., последвано от намаление за единадесетте месеца на 2012 г., но до сравнително високи нива. Износът на млечни продукти и естествен мед продължава да нараства и през 2012 г.
 

За разлика от ограничените продажби към ЕС през 2012 г., търговията ни с трети страни остава стабилна, и нещо повече – навлизаме убедително на пазарите на Близкия изток.

През 2011 г. стокообменът ни с държави извън Общността скача с 23% на годишна база, до $1.816 млн.. и с 32% в сравнение с 2009 г.

В рамките на тригодишния период износът за трети страни нараства с 55% – от $778 млн. през 2009 г. до $1.204 млн. през 2011 г. По предварителни данни, през периода януари – ноември 2012 г. е реализиран износ на селскостопански стоки за трети страни на стойност 1.094 млн., което е близко до нивото за същия период на предходната година. Същевременно обаче, аграрният внос от трети страни намалява с около 19% на годишна база, в резултат от което
положителното салдо за България скача с 20% до $629.6 млн.


Основни партньори в аграрната търговия на България сред страните, извън ЕС са Ирак, Турция, Руска Федерация, Македония, Саудитска Арабия и др. През последните четири години се наблюдава засилване на търговията със земеделски продукти и храни със страните от Арабската лига, отбелязват анализатори на министерството и напомнят, че неблагоприятните природо-климатични условия за развитие на земеделие в тези държави са добра възможност за реализиране на български продукти там.
 

Данните показват няколкократно нарастване на стойността на аграрните стоки, насочени към държавите от Арабската лига – от $103.9 млн. през 2009 г. до $425.5 млн. за периода януари - ноември 2012 г., което представлява 10.8% от общия селскостопански износ на страната за периода. Така, положителното салдо в аграрната търговия на България с държавите от Арабската лига достига до $409.8 млн. за единадесетте месеца на 2012 г., спрямо едва $76.9 млн. през 2009 г.
 

Най-значителен в стойностно изражение е експортът за Арабската лига на тютюневи изделия и зърнени култури. Сравнително голям е и износът на маслодайни култури, млечни продукти, пчелен мед, тестени продукти и др.


 

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!