Ралица Кунева и нейният съпруг Димитър Станчев ръководят пчеларска ферма „Странджа“. Към есента на 2018 г. те отглеждат 2200 броя пчелни семейства, разположени в 32 пчелина на различни места из Странджа планина. Базата им се намира в село Индже войвода. Благодарение на чистата природа, богатото разнообразие от билки и благодатния климат биопчеларите добиват разнообразен по вид мед, в това число и известния в региона манов мед.
 
 
Историята ви като пчелари започва през 2009 г. Как се случи всичко?
Може да се каже, че сме първо поколение пчелари. Дядото на съпруга ми обаче имаше 5 кошера от своя тъст, но е силно да го наречем пчелар. За късмет негов добър приятел беше наш ментор, първите кошери и първите напътствия получихме от него. Много сме му благодарни за това, но след като започнахме да четем съвременна литература и чуждестранни трудове по пчеларство, вижданията ни започнаха да се разминават. Митко се запали много по пчеларството и не спираше да се интересува, да изпробва свои идеи в отглеждането, трупаше опит при големи български пчелари, посещаваше ги и им помагаше, само и само да измъкне повече информация за пчелите.
 
Защо избрахте да се занимавате точно с биопчеларство?
Любовта на Митко към природата винаги го е водела в сферата на земеделието. Виждала съм такъв огън и в очите на моя дядо, когато заговореше за земята, и винаги ме е грабвал с историите си. След трудни опити в земеделието, по идея на Митко започнахме да се занимаваме и с пчеларство – основно защото продукта, който се добива, освен че е ценен, е и с дълъг срок на годност. Имахме много загуби на полето заради лошите климатични условия или слаб пазар. Тогава взехме решение и инвестирахме събраните средства, за да закупим кошери с пчелни семейства. Избрахме биопроизводството, защото района, в който отглеждаме пчелите, е изключително чист, няма развито конвенционално земеделие, няма заводи. Странджа планина е такава благодат, че сертификатът е просто едно формално допълнение към иначе уникалния ни и чист продукт.
 
През 2015 г. реализирате проект по Мярка 121 от ПРСР. Беше ли лесно? 
Не, отне ни точно 3 години и половина, за да осъществим проекта – от 2012 г. до лятото на 2015 г., когато взехме машините. Сега осъществяваме втори проект за други две машини, който се случи за около година и половина. Като цяло, в един етап от развитието на фермата тези проекти са страхотна възможност, естествено, когато си решил да вървиш напред. През цялото това време работиш по други идеи. Понякога се случва така, че, докато се реализира проектът, нуждите на стопанството ти стават вече по-големи и машините не са с нужния капацитет, но въпреки това сме благодарни на възможността.
 
Как оценявате тази година?
Годината не беше такава, на каквато се надявахме, но извличаме и ползите от нея. Успяхме да увеличим доста кошерите, създадохме много нови пчелини със собствени отводки. Поради това добивът на мед спадна, но няма как да искаме всичко в рамките на един сезон. Благодарни сме, че успяхме да реализираме увеличението и да добием хубав горски мед. Да речем, че при добра основа и правилни решения на пчеларя, приключихме една успешна година за пчелите.
 
Къде реализирате продукцията си?
Разчитаме както на магазина ни в Бургас, така и на онлайн магазин, чрез който предлагаме продуктите си до всяка точка на страната. Стремим се да показваме богатството от пчелен мед и пчелни продукти по различен и интересен начин. Случва се да участваме на фермерски базари, когато имаме възможност. Понякога се включваме в нестандартни събития за популяризиране на района и продуктите ни. Наскоро бяхме официални партньори на Balkan Offroad Rallye, което беше наистина уникално. Бяхме домакини на група деца от Чикаго, които се запознаха с работата във фермата.
 
Посещаваме училища, детски градини, за да популяризираме консумацията на мед сред подрастващото поколение. Насочили сме се и към външни пазари. Често ни предлагат партньорства, но рядко интересът е взаимен, за да се стигне до такова. Имаме амбицията сами да реализираме продуктите. Нашите клиенти са хора, които избират храната си внимателно, които ги е грижа какво ще сложат на трапезата си, които държат на ясния произход и доверието си към нас, за което им благодарим.
 
Какви технологии на смарт пчеларство прилагате?
Нововъведенията във фермата са важна част от усъвършенстването на процеса на работа, но също така допринасят за качеството на продукта. Във всеки от пчелините разполагаме с контролен кошер със сензори, които следят важни за пчелното семейство показатели. Така само със смс и онлайн платформа имаме нужната информация от избран, средно силен кошер във всеки пчелин. Това спестява много време, работа и средства от обикалянето на пчелините, защото можеш да ги следиш колкото пъти желаеш на ден, без да имаш физическата възможност за това. 
 
Какви други нововъведения опитвате?
Нововъведение за мен е и затвореният цикъл, към който се стремим във фермата, защото малко колеги в световен мащаб са го постигнали в професионално направление. Също така в момента изграждаме нова производствена база, където клиентите ни ще имат възможност да се уверят във високите стандарти на фермата и да се запознаят с процеса на добив на мед. Освен всичко друго разработваме и свои рецепти с мед и пчелни продукти, като по този начин показваме на своите клиенти, че медът не е само краен продукт, а може да бъде суровина за много по-качествен начин на хранене и опазване на здравето.
 
Имате 4 деца. Помагат ли Ви?
Така е, богати сме с нашите деца, те са все още малки, последното се роди сега през октомври, а най-големият няма още 7. Въпреки тяхната крехка възраст се стремим да ги въвличаме в това, което правим, защото смятаме, че могат да научат много за света чрез пчелите и природата. Учим ги на трудолюбие и за щастие на тях им е много интересно. Когато тази година закрихме традиционния си конкурс за детска рисунка на тема „Цветята, пчелите и медът“ с уникално тематично кошер парти за всички участници, те бяха плътно до мен в организацията. Дали ще поемат по нашия път, не знаем, но силно се надяваме да успеем да ги научим да ценят това, което постигаме с много труд. Те са част от всичко, което създаваме, и се надявам да им предадем нашето желание, независимо в какво насока ще се развият. 
 
Активни сте във Фейсбук, Инстаграм, Туитър. Защо е важно за един производител да присъства силно в социалните медии?
Това е настоящето, вероятно и бъдещето. Не само тийнейджърите са в социалните мрежи, а всички активни потребители на стоки и услуги. Показвайки им по интересен начин един иначе познат продукт, те осъзнават колко труд стои зад един буркан с мед например, както и разбират начина, по който той стига до тях. По този начин вярвам, че помагаме на хората да търсят истински полезните за тях неща. 
 
Трябва ли да се предвидят пари за опрашване в новата ОСП?
Смятам идеята за добра, но, за съжаление, в България често се изкривяват нещата, започва се една борба между земеделци и пчелари, а не бива да бъде така. На много места по света например опрашването чрез пчелни семейства е цял бизнес, а тук земеделците като че ли не осъзнават ползата от пчелите. Ситуацията на българския пчелар не е цветуща заради ниските цени на меда, затова и пчеларите настояват за подпомагане. То би компенсирало труда им до известна степен, но наистина трябва да се създадат строги критерии за получаване на финансови средства, за да стигнат те до истинските пчелари.
 
С какви трудности се сблъсквате във Вашата работа?
Понякога се тревожим за климатичните условия, друг път не намираме качествена работна ръка, но щом има трудности, значи нещо все пак се случва. Искат се много труд, усилия, лишение, отделено време и много ум, за да се върви напред. Удовлетворението идва всеки път, когато получим усмивката на доволния клиент, колективът работи задружно, реализираме идея, допълваме се, но най-вече когато погледнем в очите на нашите деца и вярваме, че всичко това, което правим, е за тяхното по-добро бъдеще. 
 
Може ли човек да се издържа само от пчеларство?
Вярвам, че може, но не и при сегашните условия. Естествено секторът е отражение на цялостната обстановка в страната. Така че се надявам всички, които сме останали в България, а и всички, които са извън нея, да работим заедно за нейното по-добро бъдеще. 
 
В България има доста пчелари. Какво ви амбицира да продължавате напред?
Ние се отличаваме с цялостната си идея и визия. Инвестираме толкова много, за да правим истинско професионално пчеларство. Същевременно не забравяме идеята си да останем семейна ферма, която предлага качествен продукт. Амбицирани сме да бъдем различни, но и успешни. Наивно е да мислим, че всички тези инвестиции, които правим, ще се възвърнат от българския потребител, затова гледаме към външния пазар. Въпреки огромната разлика в продажната цена на меда в България и в чужбина ние продължаваме да поддържаме гамата от продукти тук, защото вярваме, че българският клиент заслужава да има достъп до тях.
 
Каква е формулата за успешен агробизнес в България?
Правилният път е да бъдеш много гъвкав и решителен. Да се информираш за новостите, да ги внедряваш в работата си. Да имаш идеи, за които да си готов да работиш, да даваш и да чакаш те да се реализират. За мен е изключително ключово и важно да имаш човек до себе си, който да те разбира, да те подкрепя, да те окуражава, да пада и да става с теб, да те допълва и замества, когато това е необходимо. Смятам, че именно това е „неизвестното“, което се търси във формулата за успех и то осмисля всичко!