Договорът за свободна търговия между Япония и ЕС ще бъде подписан на 17 юли, съобщиха международните медии в началото на юли тази година. Анализатори предсказват, че износът на европейска продукция в Япония ще нарасне с около 30%. Изданието The DairyNews се обърна към експерти, за да чуе тяхното мнение по темата.

ЕК: Расте износът на храни от Европа

По данни на Европейската млечна асоциация (EDA) през 2017 г. износът на млечни продукти за Япония възлиза на почти 400 млн. евро. Още през 2013 г. аналогичният показател бе 215 млн. евро. С други думи, износът на суровини за последните 5 години на практика се е удвоил. Поради това един договор за свободна търговия е стъпка в правилната посока. Европейският съюз положително гледа не само на бъдещото увеличение на дяла на пазара, но и на японския пазар на млечни продукти като цяло, отбелязва в коментар за изданието генералният секретар на EDA Александър Ентон.

Голям потенциал за развитие, освен споменатия, има за европейските млекопроизводители по отношение на сухото мляко, детското хранене и маслото. Износът на масло от ЕС за Япония през 2017 г. възлиза в парично изражение на 23 млн. евро, на сухо мляко – 60 млн. евро, а на продукти за детско хранене – около 40 млн. евро.

Договорът за свободна търговия между ЕС и Япония ще бъде нов етап на справедлива търговска среда, изгодна за всички участници на пазара, подчертава Александър Ентон. Той добавя, че пазарът на Япония може да се превърне в отличен канал за реализация на европейски продукти с премиум качество.

По-малко оптимистчно е настроена Регина Райтерер, експерт от Европейския съвет по млякото (EMB).

Комисията на ЕС очаква „нови експортни възможности, но е налице нещо, което добавя щипка сол в леката еуфория от предстоящия договор. Той ще позволи на фермерите и преработвателите в ЕС по-ефективно да стъпят на японския пазар. Основен бенефициент ще стане европейската млечна промишленост. За фермерите не е важно, че количеството на доставките ще се увеличи, те се стремят към повишаване на добавената стойност, казва Райтерер.

По думите й договорът не трябва да се превръща в предпазителен клапан за европейския излишък от млечна продукция. Експертът обръща внимание на следното: японските производители са обезпокоени от възможно ограничаване на продоволствения суверенитет.

Регина Райтерер подчертава, че ЕС ще въведе нови тарифни квоти за млечни продукти и други преработени хранителни продукти. В рамките на квотите фиксирано количество продукция ще може да бъде експортирано в Япония на по-ниски ставки без мито. Извън квотите митническите такси остават високи, което не предлага каквито и да било допълнителни стимули за износ на европейска продукция в източната страна.

За млечната продукция митото извън квотите е 69%.

ЕС представлява ключов играч на японския пазар за сирена. Високите мита за много видове твърдо сирене, като гауда и чедър, постепенно ще бъдат отменени с преходен период от 15 години. В момента те са на ниво 29,8%.

Освен това е планирано въвеждане на увеличаваща се с течение на времето безмитна квота за меките и свежите сирена, а също така тарифна квота за сметаната и сухото обезмаслено масло.