Фермери: Правят ни уязвими и несигурни за бъдещето на стопанствата ни

Нарушават правото ни на свободно договаряне, коментира Илия Проданов промените в Закона за земята

16.01.2019 | Коментари: 16 | 17602 прочитания
Автор: Биляна Панчева, Фермер.БГ
Нашето становище вече е известно и е изпратено до министъра. Първото, с което сме несъгласни е срокът на общественото обсъждане. Проектозаконът беше обявен в празничен период. Не може това да става с един такъв основополагащ нормативен документ, който определя изключително важни въпроси за земеделците.
 
 
Не е сериозно обществено обсъждане да се прави по празниците и да е до 16 януари. Така Илия Проданов, зам.-председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите, коментира за Фермер.БГ Проекта на Решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Закон за собствеността, поземлените отношения и опазването на земеделските земи, който е подложен на обществено обсъждане до днес. 
 
„Създава се предпоставка за проблеми. Пример за това е, че се изравнява арендата с наемния договор. Абсолютно по нищо не се различават и така се обезсмислят. 
 
Също така е нарушен е основният принцип на правото за свобода на договаряне. Налага се точна сума на минималното рентно плащане, което не е сериозно. Тази минимална рента трябва да е записана в договора и трябва да е по-висока от средното рентно плащане. Средното рентно плащане се определя по редица фактори и примерно един парцел, който е с по-ниска категория и по-малък като обем, няма как да бъде сравним с някой голям, който може да е държавен, общински и т.н. Така той вдига цената и на по-малкия. Това не е редно. Няма как да изравняваш имотите. 
 
Плюс всичко друго – това е най-важното в една демократична държава – всеки да има правото да се договаря както желае. Това право не може да се ограничава“, коментира Проданов. 
 
 
По думите му, а и записаното в становището на асоциацията, цялата глава пета, която описва договорните отношения и видовете договори също не би трябвало да бъде в сегашния си вид.
 
„Така е написана, че радикално променя досегашните норми. Няма никакво степенуване на договорите. Няма и ред на вписване. В една служба, ако дойдат два еднакви договора, тя няма как да знае кой да впише и кой не. Създава се предпоставка един некоректен стопанин направо да съсипе годината на някой свой колега. Службата ще е поставена в ситуация да е с вързани ръце“, коментира земеделският производител. 
 
Глава седма за комасираното ползване също притеснява фермерите. 
 
„Абсолютно невъзможни са фиксираните в нея срокове. Те няма как да се случат“, обобщава Проданов и добавя, че желанието на НАЗ е законопроектът да бъде преразгледан и преработен. 
 
 
„Изменят се неща, които работят. Трябваше да се вземат хубавите неща, а точно тези хубави неща, които в момента сме ги достигнали в някакви граници, са хвърлени на вятъра и са написани на ново. Предишният законопроект беше в пъти по-добър от този. Не виждам този закон какво защитава?“, обърна внимание той. 
 
Друго, което според зърнопроизводителите ще създаде проблеми,  са арендните договори. 
 
„Един аренден договор по всяко време на годината може да бъде развален. Това не е правилно. Ние няма как да си планираме стопанствата при така поставените условия и правила. Искаме да правим инвестиции в напояване и т.н., а това абсолютно не може да се случи по този начин, както е написан законопроектът. Създават ситуация да си уязвим по всяко едно време. Подписваш многогодишен договор с идеята да имаш сигурност, че тези имоти ще ги обработваш и да инвестираш в тях и в един момент по всяко едно време може да бъде развален и инвестицията ти да замине на вятъра“, обясни земеделецът. 
 
По думите му диалогът с министерството е добър и стопаните се надяват становището им да бъде взето под внимание. 
 
„Трябва да се направи работна група с бранша и законът да бъде изготвен по един приемлив начин, а не по хиляда пъти да се преправя“, допълни Проданов. 

 

© 2019 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!

Коментирай

Моля, въведете Вашето име!
Моля, въведете вашият коментар!
Моля, потвърдете, че не сте робот!

Редакцията на Фермер.БГ не носи отговорност за коментарите и призвовава потребителите да спазват Условията за ползване на сайта

Коментари

  • До предложение
    19.01.2019, 18:06
    Я вземи отиди на лекар ... !!!
  • предложение
    19.01.2019, 10:50
    Договори до 5 години, като тентното плащане да бъде: 1-ва година - не по-малко от средното рентно плащане; 2-ра година - не по-малко от двукратния размер на СРП за всяка година; 3-та година - не по-малко от трикратния размер на СРП за всяка година; 4-та година - не по-малко от четирикратния размер на СРП за всяка година; 5-та година - не по-малко от петкратния размер на СРП за всяка година; Искаш да имаш сигурност, че земята ще я работиш и ще печелиш за себе си --- е ми ЩЕ си плащащ.
  • PETROV_97
    18.01.2019, 15:09
    Вслучая нотариуса при когото сте изповядвали сделката е задължително да изисква документ за тежести в/у имота от РС.
  • Димитър Димитров
    17.01.2019, 18:36
    Най-големия паразит в българското земеделие са кооперациите!!! Наследиха на готово базите, земятя, механизацията от бившите ТКЗС-та и в момента се водят като някакви дружества без ясно изразена финансова структура. Дават годишна рента (на уж член кооператорите) и всичко свършва до там. Какво се случва с годишната печелба? Казвам паразити защото всеки в бранша знае , че прецедателите на тези кооперации купуват консумативите на по-висока цена с цел комисионни а продават продукцита на по-ниска цена пак с цел комисионна. С две думи ебават се с бизнеса. С какво са полезни за държавата? В населено място където съществуват тези кооперации няма млади земеделци защото, когато млад човек реши да си вземе земята за да се захване със земеделие се оказва, че баба му или дядо му е подписал 10-15 годишен договор със "селската" кооперация без дори да подозират за това защото в 95 процента от случаите са подписвали пълномощни, и след това при нотариусите "прецедателите" сами са си оплитали кошниците. Абе мощна мафия какво да кажа....
  • Халил Османов
    17.01.2019, 11:26
    Купили сме 20 декара земя,но предишния собственик е сключил договор за 10 години, от които са минали само 5 години.Питаме арендатора как да си вземем земята.Той ни отговаря само по съдебен път.Тези договори са несправедливи за хората,които поискат в даден момент да си работят земята.
  • A F C
    17.01.2019, 8:59
    Мирко, когато купува земята спа ли? Отнема 1 минута, за да провериш тежестите на имота. В твоя случай не е лошо да провериш, дали не е ипотекирана . Всеки носи глава на раменете си и не е лошо да я използва по предназначение различно от носене на шапка. Така че, когато човек подписва нещо, да подходи отговорно и внимателно да чете. Ако не разбира материята, да се консултира по-вещи - приятели, познати, а най-добре юрист. Всички подхождат едностранно - едните искат по всяко време да могат да си вземат земята, а другите безпрепятствено да я ползват. Истината винаги е била в баланса. Поставяйте се на мястото на другия и бъдете разумни в исканията. Няма как един земеделски производител, който иска да направи сериозно земеделие, да е съгласен на краткосрочен договор. В същото време, няма как собственик на земя да се съгласи на тридесет годишен договор без да има право да го развали, с някакви санкции и неустойки, разбира се, както е с всички други договори.
  • Дидо
    16.01.2019, 23:32
    90,9 от хората не знаят,какво са подписват,като договор.Лъжат ги че било за тяхно добро,а година по късно,като получат рентата,започват да се карат и желаят да си развалят договора-твърдо им се заявява,че договорът не може да се разваля.
  • Мирко
    16.01.2019, 23:22
    Наскоро купих 50дка.земя, мислех да правя овощни градини, но седмица по късно разбрах,че има сключен договор със селската кооперация за 8 години.От там ми отговориха,че мога да си търся земята най-рано след тия 8 години.Друг начин нямало.Съгласен съм,със двете ръце,да бъдат анулирани всички арендни договори в България.Ще се радвам,ако стане и ще почерпя.
  • 123
    16.01.2019, 19:52
    Само зърнопроизводители ли има в България. Тъпа история.
  • Александър Димитров
    16.01.2019, 19:29
    Време беше нещо да се промени, в момента закона обслужва единствено кооперациите.
  • Щщд
    16.01.2019, 19:22
    Белите петна са чист обир на хилядите собственици на имоти.
  • Валя Манева
    16.01.2019, 19:15
    Уязвими с какво!? Повечето големи арендатори (кооперации и прочие) са хванали за гушите стотици собственици с многодишни договори,правейки невъзможно хората да разполагат със земята си или да я продадат на адекватната цена. П.с.Когато работиш коректно, няма от какво да се страхуваш, било то и с едногодишен договор.
  • JJJJJJJJJ
    16.01.2019, 18:49
    Няма да се плашите !!! Още малко и ще се донапасне административната рамка, така че да има 10-15 агро-корпорации, които работят като си искат без да плащат никакви ренти и толкова. Докато се разбере какво става ще използват придобивна давност като многогодишни ползватели и които е свикнал да разчита на рентичката ще му се наложи да се хване на работа. Ае, със здраве.
  • Иван
    16.01.2019, 18:36
    Новия закон за земята е пълна пародия не може да се налагат условия какви договори да се правят между наемателя и наемодателя и да се съобразяваме със средното наемно плащане всеки наемодател има различни условия зада си защити собственоста
  • Ванко
    16.01.2019, 17:30
    Много мамят хората с аредните договори първата година ни дадат обещаното на следващата година ни орежат
  • Таушанов
    16.01.2019, 15:54
    Защо да не с е развалят договорите,като арендната вноска или наема не се изплаща?Нека процедурата да е облекчена з а разваляне,както с е предлага-не плащаш ли ................не ползваш....

Последни новини