Каква камбана трябва да бие на село, за да се чуе най-после и в София, че стадото от едър рогат добитък в страната намалява.
Пасищата не достигат, за фермерите остават проблемите с изкупуването на млякото и с доказването на продажбите му по Наредба № 3, от което зависи обвързаната подкрепа.
Само за година говедата в страната са намалели с 18 000 животни. Били са 558 хиляди, станали са 540 хиляди. Най-голямо е намалението на млекодайните крави, телетата и мъжките месодайни животни. Има ли институция в държавата, която да се интересува какви са причините, питат се стопаните.
„Нямаме пасища. И помнете ни думата: ако не се намери решение на проблемите ни, ще има глад за сурово мляко в България. А ние си обичаме животните и искаме да работим, искаме да се разширяваме. Но ни режат крилата“, казва Геновева Георгиева.
Тя е секретар на новото „Сдружение на животновъдите в България 2018“. Двамата със съпруга й Петър Георгиев отглеждат биволи под селекционен контрол и крави.
Фермерите във Врачанско разбраха по трудния начин, че трябва да се събират заедно, за да защитават интересите си. Затова през тази година създадоха новото сдружение в региона. Протестите през декември и януари пред министерството на земеделието срещу промените в Наредба № 3 за обвързаната подкрепа ги запознаха със съмишленици от други краища на страната.
Проблемът на животновъдите е, че хубавите неща в земеделието често ги заобикалят. Възстановяването на собствеността върху земеделските земи ликвидира голяма част от общинските пасища, а европейските субсидии за зърнопроизводителите стимулираха собствениците да изорат всяка педя земя, така че животните няма откъде да преминат, за да стигнат до малкото оставали ливади. Медът е за другите, за нас остава само жилото, отбелязват животновъдите.
При връщането на земеделските земи на техните наследници с клетвени декларации в землището на врачанското село Попица се налага да бъдат възстановени повече терени, отколкото съществуват в района. Затова за обезщетяването отиват и държавни ливади.
„В редица европейски страни има норма каква площ пасище се осигурява на глава добитък. По този начин държавата и общината подкрепят животновъдите“, казва Габриел Димитров, председател на сдружението.
Стопаните мечтаят да има правила, които да не противопоставят едни фермери на други.
„При нас проблемът е с пасищата, че нямаме достатъчно пасища. Много трудно преминаваме през местата. Земеделци ни заобиколиха отвсякъде. Налага се да пасем между нивите. Не искат да ни оставят път. Ходим, молим ги, но не искат да ни оставят път да преминем и се налага неумишлено – защото това са животни, някое да премине, да стъпи и са много тежки последствията за нас“, обяснява Геновева.
Петър допълва, че са получавали заплахи, а след спречкване по телефона са го викали в полицията да се подпише, че няма да влиза конфликти със земеделците.
„Ходим постоянно, молим ги да ни оставят паша, но те – не. Не можем да разберем само за тях как няма правила, а за нас важат всички правила. Ние сме изрядни отвсякъде. Те искат да ядат хляб, а ние не искаме ли? Ние не храним ли семейства? Ние не гледаме ли деца? Трябва да има някакво разбиране между земеделците и нас. Ние не искаме много. Искаме да ни оставят един проход, през който да преминаваме и да не правим пакост на тях. Не е толкова сложно да ни оставят пътека с ширина 20-30 метра, в която да преминаваме. Не е проблем за никой това“, допълва секретарят на сдружението.
Местните хора разказват за трагичен случай с пастир преди четири години в района. Млад човек, навлязъл в частен терен и там бил убит.
Решение на проблема с пасищата има и не е толкова сложно, смятат животновъдите. Да се въведе и у нас норматив за площ на глава животно, а от държавния и общинския фонд да се определят терени.
„Нямаме претенции какви да бъдат. Ако трябва, ще ги почистим, ще ги поддържаме, ще се погрижим за тях. Да ни дадат обработваема земя. Само да бъдат близо до населените места, а не на 50-60 км от фермата. Как да закараме животните там на паша, с камиони ли? Как да ги доим?“, обяснява Геновева.
Всяка земя си иска стопанина. В миналото пасищата са обработвани срещу паразити. Сега ливадите край родното село на Георгиеви са превзети от кърлежи. Мечтаят общината да се погрижи срещу тази напаст. Докато това стане, те са непрекъснато нащрек дали животните са здрави. Биволът е полудиво, силно животно, но заразата от микроскопичен кърлеж може да го убие.
Другата недостижима мечта на животновъдите от Северозапада е да имат пътни знаци. Някои от фермите в региона са на 60-70 години, а край тях минават главни пътища. Ако няма предупредителни знаци за преминаващите стада, всички участници в движението са изложени на опасност.
От миналата година животновъдите в Попица молят общината да се сложат такива знаци и чакат решение от общинския съвет в Бяла Слатина. Служители им обяснили, че не е ясно кога ще се произнесат общинарите и какво ще решат. Но имало и друг вариант – стопаните сами да се оправят, като извадят по 400 лв. за знак.
Наша работа ли е това, чудят се хората. Нито имат пари за такъв експеримент, нито са сигурни, че е законно те да поставят пътни знаци. Миналата година микробус блъснал една биволица на Георгиеви. Катаджиите не успели да открият спирачен път. При все това съставили акт на Геновева, защото тя била с животните, а на това място няма знак, следователно нейното стадо няма право да е там.
Бездушието на институциите, което така силно беше възмутило премиера тази година, за животновъдите от Северозапада е всекидневие. В трудните зимни месеци се опитаха да обяснят на земеделското министерство, че промените в Наредба № 3 за обвързаната подкрепа ги ощетяват. В София не вярват, че във Врачанско има проблем с изкупуването на биволското, овчето и козето мляко. Мандрите приемат с фактури кравето мляко. За останалите видове нищо не е сигурно. Не се знае ще бъде ли изкупено, ще бъде ли описано вярно във фактурата, ще има ли изобщо документ.
„Ходихме по мъките в министерството. Ходихме много пъти. Стигахме само до фоайето, защото до там бяхме допуснати. Изпращаха ни съветника на министъра Бойко Синапов. Той ни беше обещал компенсации по 130 лв. на глава животно. Нищо не получихме. За миналата година ни дадоха само по 7 лв. de minimis. Е, как се гледа животно със 7 лв. за година. 7 лв. е цената на една бала зоб“, възмущава се Геновева.
Късно вечер, когато работата в оборите е приключила, членовете на сдружението сядат да пишат писма до институциите, за да им представят проблемите си и да предложат решения. „Никой не ни обръща внимание. На някои от писмата с месеци нямаме отговор, на други отговорът е формален“, казва Габриел Димитров.
В някои случаи даже става по-лошо. От местната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ ги обвинили че лъжат, във Врачанско не се изкупува биволско, овче и козе мляко.
„Как да лъжа? Значи, аз, ако идва камионът и ми вдига млякото, аз съм доволна и няма да се обадя. Аз ще си доказвам млякото и си решавам проблема за тая година. Но не. Никой не иска да ни застане зад гърба. Никой не иска да ни чуе. Явно така им е изгодно. Нито асоциации, никой, абсолютно никой“, споделя Геновева.
Кравето мляко поне се изкупува, но и там пазарната икономика действа по свой си начин в Северозапада. Местни преработватели дават 45 ст. за литър, докато купувачи чак от Кюстендил предлагали 60 ст. за литър. Как им излизат сметките на едните и на другите – не е ясно!, чудят се животновъдите.
За местните хора наистина бог е високо, а царят е далеко. Получили подкрепа единствено от другия край на България - от Кърджали.
„Чули сте за тях. Те вдигаха протести на спирка Джебел. Видяха ни наистина, че имаме хъс за работа, че не се спираме, че наистина искаме да променим нещо. Вървим заедно с тях. Но другите колеги навярно ги е страх. Ходим по консултативни съвети и само ние казваме, че имаме проблем с Наредба № 3. Докога ще търпим?“, чуди се стопанката.
Фермерите, като нея, са силно ощетени от премахването на категорията крави с бозаещи телета от наредбата. Това е поредният парадокс: животновъд може да продаде на колега мляко за изхранване на неговите телета, но не може да отчете същото това мляко, ако с него храни собствени приплоди. Пълен абсурд, но институциите не се трогват от такива неща.
Животновъдите най-добре знаят, че техният труд е строго регламентиран бизнес. За всяко действие има изисквания, обучение, квалификация, сертификати, проверки и санкции. За стопаните в Северозапада става всекидневие да се питат: продължаваме ли, или – към кланицата.
Драги неземеделци, явно не се имате за такива, щом нас наричате земеделци. Как да ви оставя пътека 30 метра като пътя през нивата ми е 200 метра. Тоест за вас да си оставя 6 декара от 20 дка нива.Хайде моля!
P
Petar Diulgerov_66
16.05.2018
Единствената страна в Европа, в която пасищата се държат от кметове и политици вместо животновъди...
J
JJJJJJ
16.05.2018
Пасищата трябва да се отдават под аренда само срещу план за управлението им и за не по малко от 5 години. Това ще даде сигурност на всеки, които иска да инвестира в тези терени и ще гарантира разумното им стопанисване. Тук не е Аржентина или Австралия да се пускат животните да обикалят и да се самоиздържат от паша.
D
daskala_77
16.05.2018
Вие коментирате нещо с което не сте на ясно в този случай. Тук в с. Попица където е проблема миналата есен започнаха земеделците да разорават единствената поляна, която се явява някакъв вид просека за да стигнеш до реката и от там на това вече заразено пасище , което за селото е единствено. Пасището е на склон и него пък други пишман земеделци и него разораха. Само да вметна наблюдавам обработките те се случват от горе надолу, защото тракторите не могат да вървят нагоре.Като го питаш защо разорава поляните , казват че са си ги купили вадят документи и нищо... Проблема не е в тях, а общината и държавата. Купил , купил ...ок, но да си остане пасище защо оре и сее после го вкарва в слоя и взема субсидия. Ето тук е мястото на общината и държавата ....това да се стопира в зародиш.Купил си поляна или пасище остава така, или купил за 400-500лв разорава и отива цената на 1200-1300лв. Ама заспала държава и сигнали да подаваш никой нищо не прави, защото като дойдат избори земеделците вадят пара и подпират този и онзи....ето затова няма да има ред и закони...ПАРАТА ЕБАВА МАЙКАТА НА ВСИЧКО! СПИРАМ ДО ТУК ЗАЩОТО СЕ ДРАЗНЯ!!!
C
cecko96_1
16.05.2018
„В редица европейски страни има норма каква площ пасище се осигурява на глава добитък. И земя също!
К
Коко
16.05.2018
Даскале, има един уред който се нарича ЗАПАЛКА. Малко преди жътва се борави с него. Две години като не пребере никаква реколта, ще се сети къде не се сади пиперу.
м
мамата
16.05.2018
До Земеделец , колега , не сте прав в интервюто се вижда и чува , че при оставянето на прохода животновъдите говорят и за компенсиране на земеделците за тоя проход.Нека не правим раздори между животновъди и зърнопроизводители.
П
Пеев
16.05.2018
Кой е земеделец незнам, но ти си един голям боклук! Такива бастуни като тебе нямате няждане. За шест керливи декара които спокойно можеш да оставиш и да ги заевиш като ливада, съсипваш поминака на няколко семейства животновъди. Когато нямаше субсидии къде бяхте тогава? Защо всичко постееше? Дано ви преседнат тия пари. Заради такива като вас сме на това дередже.
F
fermer 07
17.05.2018
ало разбиращите млечните крави се гледат оборно и за тях трябват ниви за да се произведе необходимата храна за изхранването им ако ви трябват пасища си вземете коне ако пък не ви изнася никой не ви кара да гледате докога държавата ще налива пари в каца без дъно пазарната икономика си има принципи
Л
Лесура
17.05.2018
В Криволска община пасищата са 30 лева на декар,затова стоят свободни и никой не ги взема.
D
daskala_77
17.05.2018
Не те знам какъв и що си фермер, но ще ти кажа , че и оборно съм гледал и то много добре... но докато не пусна кравите да се разходят да се наведат да скубнат тревица, да преживят на поляната мляко няма. Не говори глупости да се правиш на оригинален и остроумен, когато не си.По цял свят хората градят с електропастири, поливат пасища, подържат ги за да има къде тази крава да отиде. Не си мисли че разчитаме само на паша, аз през цялата година зобя и дохранвам всяка вечер. Но пашата си е паша...всичко останало е пълна глупост. И накрая ...аз не желая да си култивирам стадото, за да угодя на някой олигарси и прослойки. Говорим за свобода на животното поне за една част от деня. Ако е било така, то яйцата от щастливи кокошки нямаше да са два пъти по-скъпи от другите при клетъчно отглеждане. Надявам се ,че умствения ти багаж е достатъчен да ме разбереш какво искам да ти кажа. Нищо лично , но просто ме провокира!!!
O
OSZ
17.05.2018
Един иска ДЪРЖАВАТА пасища да му осигури, друг иска тая същата държава да забрани на собственик да прави СЪС СОБСТВЕНОСТТА СИ каквото ще, както е тръгнало някой ще поиска държавата и жена да му намери, щото явно е твърдо убеден "че държавата му е длъжна" за всичко.... после и деца ако няма - "ми къде спят тия институции... пълно безхаберие, ега ти държавата, деца не ще да прави на хората"...
Ей, хораааа, в кой век живеете??? В 21-ви сме!! Вие още ли не разбрахте, че собствеността е неприкосновена!!! Няма вече АПК, ТКЗС и т.н. Вие още ли не разбрахте, ПРОУМЕЙТЕ ЧЕ НИКОЙ НА НИКОГО НЕ Е ДЛЪЖЕН АБСОЛЮТНО НИЩО ДА ОСИГУРЯВА!!!!! Всеки реве някой нещо да му осигурява!!! Не разбрахте ли, че останете ли с това мислене - загинали сте... Имате два пътя пред себе си - или проумявате "що е то пазарна икономика и с какво се яде" или просто отпадате от цялата схема!Това е реалноста, която явно или не проумявате или не ви изнася да я проумеете. Та или ще се научите да се възползвате от предимствата на пазарната икономика, или само ще търпите негативите й! Факт! Но това от вас зависи. И не се притеснявайте, тя пазарната икономка празно пространство не търпи... Все искаме някой нещо да "да ни осигури" пасища да ни осигури, пазар да ни осигури и т.н. Относно пасищата, аз не виждам какъв е проблема - искате пасища, искате никой да не ги оре - ами вземете ги вие тези имоти и ако щете ги орете, ако щете ги пашувайте!!! Но да ми се тръшкате видиш ли "държавата да забранила на собственик да се разпорежда с имота си щото аз да го ползвам като мое пасище" е меко казано нагло и смешно!!!
м
мамата
17.05.2018
OSZ и си прав и не си прав , пазарната икономика е хубаво нещо , но когато те спъват и то държавата те спъва , те това вече не може да е пазарна икономика.Няма как да е пазарна икономиката когато с някаква наредба ти определят само задължения които те заробват , а другия фактор от тая пазарна икономика с който трябва да работиш по принуда има само права. На всичкото отгоре и наредбата е написана под лобисткия натиск на вторите.Казваш да искаме пасища , ми искаме ги , но пък ги дават пак свой хора от свой хора , уж имаше правила но пак се заобикалят.Колкото до това дали ще се орат тези пасища като ги вземе някой , ми орат ги защото и сменят статута пак тези свой хора.Защо пък ти не проумееш или направо не си признаеш , че знаеш тези неща , но просто така е угодно да се напише .Колкото до държавата дали е длъжна на някой да осигурява нещо е спорен въпрос , но не е спорен въпроса дали е длъжна да пречи нали.Намека за децата и правенето и ще го подмина ДЕЛИКАТНО , СПРАВЯМЕ СЕ ако е нужно и на изпит ни викайте.
Д
До OSZ
18.05.2018
В България явно има състезание по простотия. Ти не трябва да се претисняваш, сигурен титуляр си. Играч от висша класа.
Държавата не е само длъжна,но трябва да осигури равни и честни условия за всички. И какво значи приоритетни отрасли? Аман от сноби и злобари. Направете си от България житница и кротнете вече.
м
мамата
18.05.2018
Много си прав съотборнико.Само ще те помоля чети правилно , пообъркал си малко нещата.Бъди жив и здрав , все някой може-би те обича.
Държавата трябва само да си влезе в ролята и всичко ще си дойде по местата,земеделски производител какво значи - хора който с труда си изкарват някаква земеделска продукция,право на регистрация да имат само тези който отговарят на това и още нещо да се определи таван за наемане на работници от зп иначе става бизнес управляващ се от чужбина както е сега с големите зърнопроизводители,но това може да се реши само с преговори на ниво министерски съвет при желание на управляващите
Достъпът до профилите в Agri.bg временно е ограничен.
Работим върху тяхното подобрение.
Абонирайте се за бюлетина на Agri.bg
Абонирайте се за седмичния бюлетин на Agri.bg, за да научавате най-актуалните новини, анализи, интервюта и видео репортажи от аграрния сектор за изминалата седмица.
Чрез абонамента ще получавате и информация за важни предстоящи събития в бранша.
17 КОМЕНТАРА
16.05.2018
16.05.2018
16.05.2018
16.05.2018
16.05.2018
16.05.2018
16.05.2018
16.05.2018
17.05.2018
17.05.2018
17.05.2018
17.05.2018
17.05.2018
18.05.2018
18.05.2018
19.05.2018
04.09.2018