Пчелари настояват за de minimis, иначе излизат на протест

Стопаните на кошерите са притеснени от резултатите през тази година

28.09.2018 | Коментари: 23 | 4695 прочитания
Автор: Фермер.БГ
Пчеларите от браншови съюз „Пчела” – Кюстендил започнаха подготовката на пчелните семейства за зимуване, обяви председателят на организацията Тихомир Стоицов.
 
„Сезонът е такъв, че почти няма никакъв нектар, те трябва да предприемат мерки за създаване на необходимата температура на кошерите, липса на влага и необходимите изисквания за успешно зимуване на семействата. Бих казал, че това беше поредната лоша година, която не би могла да се сравни с миналата, когато положението беше отчайващо. Добре че акацията даде мед, но за съжаление дъждовете след това отмиха нектара и почти нямаше приходи след акацията. Нито липа, нито билки, мана не тръгна.
 
Компенсацията е невъзможна и за съжаление това е един от основните проблеми. Държавата, в лицето на министерството на земеделието, не желае да подпомага пчеларите. Отправихме една докладна записка в министерството с искане да бъде отворена мярка de minimis, за съжаление отговорът бе отрицателен. Искането го подновихме след кадровите промени във ведомството, при новия зам.-министър, все още оттам няма отговор. Забавянето на отговора навежда на мисълта, че е възможно отново да се наложи пчеларите да излязат на протест”, добави Тихомир Стоицов.
 
За разлика от миналата година, когато за пчеларите неблагоприятните условия бяха в планинските региони и основно в Западна България, тази година нещата са идентични и на други места, включително и Добруджа, където по традиция добивите на мед са големи, но сега са слаби.
 
 
„Протестът ще се случи вероятно, след като получим отказ от министерството за отваряне на мярка de minimis, която е последната надежда на пчеларите да получат компенсации, за да могат пчелните семейства успешно да иззимуват”, добави още Стоицов.
Около 70 са членовете на браншови съюз „Пчела” – Кюстендил, които плащат членски внос. Част от тях се отказват, разочаровани от отношението на държавата към сектора. Други пък достигат възраст, на която им е трудно да се занимават с тази дейност.  Млади рядко идват, посочват от съюза, цитирани от struma.bg. 
 
„Въпреки тежките условия, въпреки липсата на приходи, компенсират с други доходи и дори с малките си пенсии успяват да се справят с кошерите. Тези, които са на заплата пък, отделят пари, за да запазят живи пчелните семейства. Тук говорим основно за ентусиазъм на пчеларите най-вече”, уточни Стоицов.
 
„С най-много пчелни семейства – 270, в региона е Калин Гавазки. Има няколко пчелари, които имат между 100 и 200 пчелни семейства, болшинството са с по 10“, посочи Стоицов и добави: „Мед не е възможно да се изнася дори в ЕС. Там трябват големи количества еднороден пчелен мед, което е свързано със сериозни инвестиции за хомогенизиране, докато прекупвачите, изнасящи пчелен мед, искат да го купят на цени от 3-4 лв., което не покрива себестойността. Без да включваме разходите на пчеларя, труда, средствата за работна заплата, осигуровки…
 
Единици са тези, които инвестират в пчеларството. Повечето са по мерки чрез Държавен фонд „Земеделие” и в момента, в който изпълнят програмата, се опитват да намалят пчелните семейства”, каза още  Стоицов.
Цените на меда са приемливи – 12 лв. за килограм, въпреки че има пчелари, които, притиснати от финансови проблеми, продават на 10 лв., с цел бърза реализация.
 

 

© 2018 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!

Коментирай

Моля, въведете Вашето име!
Моля, въведете вашият коментар!
Моля, потвърдете, че не сте робот!

Редакцията на Фермер.БГ не носи отговорност за коментарите и призвовава потребителите да спазват Условията за ползване на сайта

Коментари

  • "бутафорни пчелари"
    30.09.2018, 18:46
    Да, напълно съгласен, че освен "бутафорни пчелари" има и ... псевдо кравари, псевдо овчари ... и псевдо био производители от типа на Петър Пищелов, от района на Кюстендил който т.г. заразя своето стопанство (конете) далеч в планината; и си представете, че една западна сертифицираща фирма която има лиценз от Министерството на земеделието на България и същата тази фирма му издава Сертификат за биологично производство! Става дума за сертифициращата фирма от ЕС. Ние много често говорим ама колко там в страните са почтени, колко са некорумпирани, колко ..! Да, ама - не ..! Това не е така! И този земеделски стопанин благодарение на същата сертифицираща фирма е получавал пари за био производство. Да, ама това не е било е така. Колко лъжа и измама в същото Министерството на земеделието ..! Направете справка относно този безочлив земеделски стопанин и ще се убедите, че той не е бил наказан. Е, как така ..? Къде е Държавата, къде и Министерството на земеделието, къде е Прокуратурата ..? Къде ..?
  • пчелар
    30.09.2018, 13:54
    "бутафорни пчелари". Това не е причина за не даване на субсидии! Има и "бутафорни пчелари" кравари,овчари овощтари,зеленчукари зърнари но субсидии получава нали! Държавата има инстументи,лостове да отсее такива "бутафорни пчелари" Не може заради еденици да страдат всички.
  • "бутафорни пчелари".
    29.09.2018, 19:57
    Напълно подкрепям това определение "бутафорни пчелари". Наясно ли сте, че дефакто сега пчелните семейства в България са не повече от 450 000 семейства, но съгласно отдел Агростатистика към Министерството на земеделието и Регистъра на пчелните семейства, който го уж актуализира всяка година Областните дирекции на БАБХ, там бройката е към 800 000. Е, какво драстично разминаване ..! Щом започнат да дават пари, представете си, че и тези които от 10-тина години не се занимават с пчеларство и те ще подават документи било и за деминимис. Съгласни ли сте с това мнение ..?
  • далавера
    29.09.2018, 19:49
    В четвъртък бях на кафе при един земеделски стопанин който засади 320 дка с лавандула, но има намерение през 2019 година да засади също така маточина, риган, лайка ..; има намерение и да направи модерна дестилерна. И така, една кака пчеларка постоянно го преследва да направят дългогодишен договор за опрашване на тези медоноси, като договора бъде нотариално зеверен. Слушах и си мислех, а каква е далаверата на тази кака стопанисваща над 550 пчелни семейства ..?
  • обединение
    29.09.2018, 19:44
    Стачката е едно на ръка, но ни е необходимо 100 процента обединение на всички пчелари в една единствена национална пчеларска организация задължително членство ако ли не нямаш никакви ползи от държавата, и чак тогава да се изисква от организацията да действа в полза за сектора. А не както сега няколко човека си направили някакви организации за да се само облагодетелстват и и никаква мисъл за останалите Иначе мое мнение е че дори 100 лв са малко за пчелно семейство не 50, но я си представете колко бутафорни пчелари ще има при 100 лв на кошер при положение че при сегашните услови има сума ти кошери само на документи. Докато няма сигурен контрол от наша страна няма как да искаме каквото и да е и няма смисъл да искаме защото така или иначе голяма част от парите отиват при бутафорни пчелари някой може ли да ми каже за България колко милиарда е ползата от опрашване някъде четох за около 2милярда но не съм сигурен
  • в страните от ЕС
    29.09.2018, 18:20
    В страните от ЕС няма Национални пчеларски програми, Национални стратегии в областта на пчеларството, създавани от някакви си синекурници (държавни чиновници от които Държавата няма никаква необходимост!). Дефакто ние пчеларите твърдо трябва да решим как да се разпределят парите в сектор пчеларство. По мое мнение, ние нямаме нужда нито от скъпи сандъци (кошери) купувани по Националната пчеларска програма, нито от скъпи майки с неизвестен произход, нито от скъпи пчелопакети, нито от скъпи пчелни семейства на три или четири рамки. Дайте ни парите, а ние пчеларите сами ще си решим как да пренасочим същите тези пари!
  • Национална пчеларска програма
    29.09.2018, 10:20
    Имам изключително негативно мнение относно Националната пчеларска програма. Това е един сериозен източник за измами, кражби, лъжи и ходене по Държавните институции. Ще бъде къде-къде по-простичко всеки един пчелар да има електронен подпис и да попълва, да подава всяка една информация свързана с пчелина към Министерството на земеделието. Цялата информация (документи за продажба на мед и пчелни продукти, закупуване на ветеринарномедицински препарати, закупуване на пчеларски инвентар и т.н.) да се съхраняват, като за всяка една трансакция документите да се сканират и да се препращат към същото Министерство. Е, тогава при тези условия същото Министерство ще бъде наясно със сектор пчеларство. Националната пчеларска програма изцяло трябва да бъде премахната защото от нея имат изгода само дърводелците, майкопроизводителите, лидерите на никому неизвестни пчеларски организации които ходят на сказки в същото Министерство. Много, изключително много неща трябва да се променят, иначе ни чакат лоши времена.
  • за украинсикя пчелен мед
    29.09.2018, 9:32
    Тази година за украинския пчелен мед беше изключително тежка година! През пролетта на 2018 година в доста населени места беше констатирана голяма зимна смъртност, като на места тя достигна 80-90%, а в отделни региона напълно измряха пчелните семейства в следствие на силната атака от акара. По разбираеми причини, в най-големия производител на пчелен мед в Европа, каквато е Украйна, пчелен мед няма, нито в следващата 2019 година се очаква. Пчелните семейства силно са редуцирани. Тези които ни казват за вноса на пчелен мед от Украйна, да това е вярно, но се касае за реколти от 2016 и 2017 година. Основната причина в цената на меда в България е наличието на картел при фирмите които изкупуват пчелен мед; тези мушмороци много бързо се наговарят, извиват ръцете на пчеларите, поради факта, че голяма част от нас само на тази дейност разчитат като финансов ресурс.
  • по непотвърдена информация
    29.09.2018, 7:52
    Съгласно непотвърдена информация научих, че деминимис за пчеларството е малко вероятно да има! Това е положението. Парите са се свършили, защото Правителството ги е пренасочило за другите сектори на селското стопанството. На този етап трябва да се говори открито и да видим, дали тази критична година за пчеларството наистина нищо няма да ни се даде.
  • моето мнение
    28.09.2018, 19:49
    Тази година по време на някои пчеларски изложения твърдо казах, че не съм съгласен със статуквото на Националната пчеларската програма. Моето мнение е, че трябва да се дават пари за ефективно стопанисвани пчелни семейства, като основната ставка да бъде за първите 200 пчелни семейства. Пчелари които стопанисват 250 пчелни семейства, на тях ще им се дава твърдо за 200 пчелни семейства, а за останалите 50 пчелни семейства някаква определена сума. Всеки един от нас сам ще определя дали ще харчи парите за модернизиране на медарницата (място където се центрофугира пчелния мед), дали ще се купува нова центрофуга или пък ще си купа нова кола. Лекарствата за борба с акара с всяка изминала година поскъпват ...Чувам как определени лидери искат да се разпределят по пчеларските дружества, по пчеларските организации. И тях ги разбирам. Та нали по този начин трябва отново и отново да ги издържаме тези никому ненужни "лидери" и водачи.
  • До cecko
    28.09.2018, 19:41
    Да, напълно съгласен с Вас! Но като се има в предвид, че голяма част от пчеларите, т.е. поне 98% нито четат специализирана преса, вестници, списания, нито пък ходят по специализирани изложения, можем да си представим как ние пчеларите ще направим нещо позитивно за нашето бъдеще. Нивото на хората които уж се занимават с пчеларство е крайно ниско. Това е доста тъжна констатация, но това е самата истина.
  • ртэн
    28.09.2018, 18:55
    Съгласен съм с вас колеги.Но разберете докато не излезем масово на стачки с определени искания за субсидии и не направим така, че да ни забележат никои няма да ни обърне внимание.Така беше и с животновъдството докато не подкараха кравите за София и излязоха на стачки с определени искания.затова сега те вземат субсидии.
  • до пост 10
    28.09.2018, 18:53
    ПРИ ПОЛОЖЕНИЕ ,ЧЕ В Европейския съюз икономическата стойност на опрашването се оценява на около 15 милиарда евро годишно. Защо не отделят от субсидията на земеделците вместо 35лв по 30лв на дек.и тия 5лв на дк да се дават за опрашване? А не тия които допринасят 15 милярда в земеделието да се молят за 5лв на държавата.
  • valeri
    28.09.2018, 18:48
    Може държавата да отпусне средства- национални субсидии за семейство ,за опрашване или за изхранване, или там за каквото реши, стига да не се правят на луди и тези организации да се вземат в ръце и да започнат да работят в полза на пчеларството и медодобива,не да гледат само личните си интереси.Как останалите отрасли като животновъдство, растениевъдство можаха да си извоюват национални доплащания, а пчеларството не може да си извоюва и 1 лев. Организациите да настояват и да искат плащания, каквито и да са те.Не може всички отрасли да получават субсидии, а ние в пчеларството-не. Това ни връща назад във времето. Не искам да бъда като дядо си и прадядо си, да отпечатвам питите с вилица и да превозвам кошерите с магаре.Искам и аз като останалите да получавам достойно заплащане за труда, който полагам и да мога да изхранвам семейството си .Ако се откажат субсидии да се организират повсеместни стачки с искания за директни субсидии в пчеларството и да не се оправдават с Европа,защото там отдавна се подпомага пчеларството.
  • cecko
    28.09.2018, 18:42
    като се има в предвид растящите цени на лекарства, храни и консумативи за пчеларството. За да се обслужи и подхрани едно пчелно семейство за година нужните средства надхвърлят двукратно тези 50 лева. Пчеларите няма да могат да се издържат само от пчеларство.Ако субсидирането е на икономическа единица, то 100 кошера са 3 икономически единици. За сравнение- 80дка пшеница са 1 икономическа единица или 240дка са 3 икономически единици. Субсидията за 240дка е ПО 44ЛВ на дк.= 10560лв., а за 100 пчелни семейства 000лв.Или за едни и същи икономически единици в растениевъдството се вземат пари,А В ПЧЕЛАРСТВОТО НЕ. Защо? Ж
  • цената на троптината
    28.09.2018, 18:23
    Преди десетина дни продадох 320 кг троптина (стари пити,остатъци от топени пити, изядени пити и т.н.) на една фирма от Северна България на цена 0,85 лв за килограм. А сега някои иска пчелен мед на цена 2,80-3,20 за килограм. Каква наглост ..!
  • до кога
    28.09.2018, 18:22
    Пчеларството е организираното производство на пчелен мед и други пчелни продукти - пчелен прашец, пчелен восък, прополис, пчелна отрова. Основната полза от пчеларството, обаче не е медът, както много често се акцентира, или останалите пчелни продукти, а опрашването на диворастящата и най-вече културната растителност, което води до многократно увеличаване на добивите. Може смело да се каже, че медът и пчелните продукти в пчеларството са страничен продукт. Без опрашване би настъпил тотален глад на животни и хора и животът на планетата ни би бил застрашен.За да има опрашване някои трябва да плаща.Ето за това са субсидите. Може да се пише много, ама няма смисъл...Най-важното е да проумеете ,че сега е времето за стачки да се види ,че има пчелари който опрашват цялата растителност безплатно и за това опрашване трябва да има субсидии, докато не станеме единни ще сте просто сбирщина от недоволници/съжалявам ако ви звучи грубо , ама е факт/ Демини мис без ограничения над 50лв да мжим да купим храната и поне
  • точно така
    28.09.2018, 18:19
    Убедих се, че на пчелин където се стопанисват повече от 50-60 пчелни семейства, това не е рентабилно; пчели може и да има, но пчелен мед няма да има. В някои населени места има по 3-4 хиляди семейства и там пчеларите наливат с тонове захар. Като гледам сайта на Министерството на земеделието, отдел биологично производство, някои био пчелари отбелязват по 50-60 кг пчелен мед от пчелно семейство, при условие, че средния добив за България в последните 25 години не надвишава 17 кг. Вече всичко е лъжа и измама.
  • пчелар
    28.09.2018, 18:12
    Каква е причината да отказват да дадът деминимис . И да не се подиграват с нас с 4,77лв на семейство!Пчеларският сектор се подпомага бавно, но застарява бързо България изнася мед най-често за Германия, Полша, Италия, Испания и Франция.Нашият мед в тези страни се продава между 15-20евро за кг ,а тук се изкупува за 3.80-4.00лв за кг.Как да се развива пчеларството като в България един пчелар с 100 пчелни семейства не може да изхрани семейството си?От 100 семейства се добиват 2500кг мед по 4.00-8800лв.Разходи за минимум 300 рамки,основи и тел- 600лв, поне 50 нови майки -750лв, данък-380лв,осигуровки-912лв ,охрана на пчелина- 3000лв,лекарства 40 варостоп по 5.80-232лв, транспортни и др -200лв . В крайна сметка се получава следното ,8800лв-6074лв или чист приход 2726лв.Питам колко семейства трябва да отглежда един пчелар, за да изхрани 4 членно семейство, като се вземе впредвид, че повече от 60 пчелни семейства в един пчелин не са рентабилни? За сравнение един земеделец отглеждащ 100 дка земя получава 3800лв субсидия- 38лв на декар, един животновъд с 20 крави получава ..... лв субсидия- по .... на глава добитък и т.н., а един пчелар получава 0лв субсидия, но за сметка на това трябва да плати данък.Докато не започнат да се дават субсидий на база пчелно семейство, развитие в пчеларството няма да има
  • добивите от пчелен мед
    28.09.2018, 18:10
    Тази година навсякъде в Европа е много тежка за пчеларството. В едни региони имаше валежи придружени с градушки, в други региони цяло лято температурата беше над 30 градуса и всичко наоколо изгоря. По разбираеми причини, никъде в страните от ЕС няма оптимални добиви в пчеларството, в това число и в най-пчеларската страна на Европа каквато е Украйна. Цената на пчелния мед навсякъде в ЕС отново се покани, но в България благодарение на картела в този специфичен отрасъл, тя е крайно ниска. Цената на захарта тази година достигна до 0,78 лв/кг и търговците започнаха да пресмятат старото правило - цената за 3 (три) килограма захар е равна на цената за 1 (едно) кило пчелен мед. Да, ама това въобще не е така!
  • до тук беше с пчеларството
    28.09.2018, 18:03
    Имам 480 пчелни семейства, а тази година и един (!..) грам мед не съм извадил. Имам само разходи ..! Ей хора, дайте поне един приличен деминимис ..! Имам сключен договор с една Сертифициращите фирми за биологично производство, но и там е тъжна картинка; тези фирми само пари искат! Анализите на пчелния восък все още се прави не в България, а в чужди, никому неизвестни лаборатории; каква измама е там ..? Щом е тръгнало така, в скоро време започвам и ще разпродам целия си пчелин; нищо, абсолютон нищо не ми трябва освен едно погребение ...
  • 163
    28.09.2018, 16:47
    Евтин украински мед прави дъмпинг на родната продукция . Украинския мед се смесвал с българския и излизал така на пазара. Качеството на този продукт обаче е ниско и буквално сваля изкупната цена.В България украинският мед влиза на цена от 1,10 долара, на колко мислите ще изкупуват българския мед?Как китайският внос на мед срива българското производство и защо преработвателите безнаказано влошават качеството на българския мед? Един килограм НАШ мед в Париж струва между 15 и 25 евро Е не е ли редно държавата да ни защити по някакъв начин. И защо когато има проблеми в другите сектори държавата помага пример с измръзналите овошки,наводненията, ниската цена на млякото сушата и.т.н.,а на нас при положение че държавата е виновна да сме на тоя хал един смешен демини мис не се дава?
  • зп
    28.09.2018, 15:49
    Около 50% по-малко спрямо предишни години, е добивът на мед през 2018 . Проблеми има и с реализацията на продукцията и ниската цена на меда. Така ,че демини мис би трябвало да има и то по 50лв на семейство без ограничения .50лв на семейство е нищожна сума сравнение с това което се дава в сектор животновъдство и земеделие. Може да се изключат само тези семейства който са получили директна субсидия по мярка 11.

Последни новини