След поредицата от зимни празници пазарът на яйца и птиче месо в страната влезе в сезонен спад на продажбите и на цените.
 
 
Независимо от това анализаторите от Центъра за икономически изследвания на селското стопанство (CAPA) прогнозираха увеличение на производството на птиче месо у нас през тази година с близо 6% до 114 900 тона, като в това число месото от бройлери ще нарасне с 2,6% до 84 400 тона. 
 
Икономистите специално подчертаха постигнатата висока ефективност в производството на птиче месо у нас, така че през последните пет години браншът отчита постоянен растеж. 
 
Какви са очакванията на стопаните в сектора за близките седмици и месеци? С този въпрос Фермер.БГ се обърна към председател на Съюза на птицевъдите в България проф. Димитър Белоречков:
 
- Каква е ситуацията във вашия бранш сега, г-н Белоречков?
 
- На пазара има цикличност. Всяка година от средата на февруари някъде до средата на март има занижаване на цените. По това време на хората вече им е омръзнало от месо през зимата. Има една пауза, тя за съжаление съвпада и с постите. Това намалява потреблението на яйца и на месо, и оказва влияние върху цените на пазара.
 
- След постите обаче идва Великден и тогава яйцата стават търсена стока.
 
- Да, около Великден обикновено пазарът се подобрява. След това има един спад непосредствено преди летния туристически сезон. Морските курорти са един много добър пазар особено за яйцата, а и за птичето месо.
 
Затова е много трудно да се направи прогноза. Пазарът до голяма степен зависи от износа и от вноса. Когато вносът е повишен, тогава също има подтискане на производителите, защото търсенето на българската продукция намалява.
 
- Браншът от десетилетия е под силен конкурентен натиск на вноса на яйца от Полша. Има ли промяна в това отношение?
 
- Натискът е непрекъснат. Той не е отслабвал, защото явно, че в Полша имат свръхпроизводство и същевременно вероятно имат и малко по-големи субсидии от нашите. Дали това подпомагане е във фуражното производство или за самите птици, това е друг въпрос.
 
Интересно е, че в Полша поддържат висока цена на вътрешния си пазар, а пък на външния пазар правят дъмпинг. За това им помагат и нашите търговци, разбира се, тъй като те използват тази ситуация, за да направят малко по-голям марж, да имат печалба.
 
 
- Полските яйца ли са основната конкуренция на българските?
 
- Да, има внос и от Румъния. Съвсем незначителни количества се внасят от Македония. Те не оказват влияние върху нашите количества на пазара, тъй като обикновено се доставят по празници, когато и търсенето е по-голямо. Но влияят върху цената.
 
В тези периоди обикновено нашата цена – на производителите, не е висока, но търговците качват цената, за да могат да направят все пак печалба. Няма гладен търговец, докато при производителите и умните патят.
 
- Като цяло търсенето на птиче месо у нас изглежда стабилно. Споделяте ли този оптимизъм?
 
- Много ми е трудно да подкрепя тези очаквания, защото нашите данни се опират на една многогодишна практика. Ситуацията при нас е променлива. Достатъчно е едно заболяване в съседни страни да срине пазара там и тогава се отваря пазар за нашата стока. Така беше с фипронила и със салмонелата в Полша. В такива случаи и нашият пазар се оправя.