Реален е рискът новите пътни такси – тол таксите, които товарните автомобили ще плащат от 16 август тази година, да бъдат за сметка на зърнопроизводителите.
 
 
„Започнахме консултация с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и с превозвачи. Очакваме да бъдат публикувани официалните предложения за тарифи, за да излезем с анализ“, заяви пред Фермер.БГ председателят на Управителния съвет на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) Костадин Костадинов.
 
Проблемът беше поставен и на заседанието на парламентарната Комисия по земеделие тази седмица, след като в понеделник беше публикуван първият проект за новите пътни такси. 
 
„От АПИ ми обясниха, че имало пет варианта на тези тол такси и още нищо не е решено. Тревогата ни е, че тези разходи реално ще рефлектират върху цената на нашата продукция. Превозвачите ще си сложат тези допълнителни стотинки върху сумата за транспорта и пак ние, като производители, ще трябва да оберем луфта“, обясни Костадин Костадинов. 
 
 
Прави силно впечатление, че за камионите над 12 тона, каквито най-често возят зърното, разликата в пътните такси за автомобилите Евро 4 и Евро 6 е 30 ст./км. За една година и пробег от 100 000 км това означава разлика в разходите от 30 000 лв.
 
„На малкия превозвач това му е годишната печалба. Как ще оцелява? Имайте предвид, че голяма част от тези хора ще фалират“, обясни председателят на НАЗ.
 
Друг съществен проблем е, че сегашният модел на тол системата предвижда новите пътни такси да се плащат за всички видове пътища, включително и за третокласните. 
 
„Тол такси има и в други страни в Европа, но по магистрали и първокласни пътища. А у нас говорят и за третокласните пътни мрежи. Много колеги имат камиони за превоз на продукцията. Те се движат по черните пътища от полето до базата. Голям цирк може да стане със засичането на тези превози, електронното начисляване на тол таксите и плащането“, коментира още Костадинов.
 
                                               Един от проектите за тол такси в България
Източник: tol.bg
 
Той подчерта, че зърнопроизводството е експортно ориентирано, а самата продукция е обемна. Това поставя сектора в силна зависимост от транспорта. 
 
„Искаме ясни и точни тарифи, защото сега всички говорят за някакви варианти и нещо пресмятат. Искаме публикуване на точна и ясна тарифа с калкулатор, за да се сметне и да се направи анализ на транспорта – от нас, зърнопроизводителите, до търговците. И по време при кампании – от полетата до нашите складове по места“, допълни Костадинов.
 
Другото искане на НАЗ е да има списък на пътищата, по които ще се плаща тол такса, тъй като още не се знае кои ще са те. Предстои в Асоциацията да бъдат направени анализи как новата система за събиране на тол такси ще се отрази на зърнопроизовдителите.